Super gave kerstdagen en oud en nieuw gehad!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Lohuis - WaarBenJij.nu Super gave kerstdagen en oud en nieuw gehad!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Lohuis - WaarBenJij.nu

Super gave kerstdagen en oud en nieuw gehad!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Femke

02 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

Als eerst allemaal een super gezond, gezellig, gelukkig en spetterend 2009!!! Hebben jullie er een mooi feest van gemaakt? Nou de verhalen over een geweldig oud en nieuw in Suriname kloppen helemaal. Ik zal er zo meer over vertellen. Maar ik zal beginnen bij mijn super gave kerst. Hoe waren de kerstdagen bij jullie, naast dat het super koud is in Nederland?
De mijne in 1 woord (nou eigenlijk 3) super, super gaaf!!! Woensdag 24 december was het dan zover onze eerste meerdaagse trip naar het binnenland ging van start. Om 06.00 uur ging de wekker want om kwart over 7 zou de taxi ons komen ophalen. Het begon allemaal al super goed want het kwam met bakken uit de lucht (ja, ja we zitten midden in de kleine regentijd). Maar om ongeveer half 8 was de taxi er en om ongeveer kwart voor 8 waren we bij Blue Frog (daar hadden we het geboekt). Er stond een klein busje en wij dachten moeten we daar allemaal in, we gingen ervan uit dat we met een hele grote groep gingen. Maar wat bleek we waren met ons tweeën, nou gezellig zeg, met zijn tweeën in de jungle met de kerst. Dat was wel ff iets anders dan we ons voorgesteld hadden. Wij dachten we gaan veel nieuwe mensen leren kennen en maken er een geweldig feest van!!! Na veel gepak zaten we dan eindelijk allemaal in de bus, Muriel (de kok), de bootsman (volgens mij heette hij Johannes), een buschauffeur, Kumaloe (onze gids, hij komt uit het dorp waar we heen gingen) en Nicol en ik. Na ongeveer 3,5 uur te hebben gehobbeld over de weg kwamen we in Albina. Alle bagage moest in een houten boot gepakt worden. Onder tussen was het weer gaan regenen en moesten we onze regenponcho aantrekken. Toen alles ingepakt was moesten wij er nog bij in (gaat dat passen) iedereen behalve de buschauffeur moest in de boot. Omdat het nog zo regende moesten we ook nog een dekzijl over. En daar zaten we dan op een houten bankje, vlak boven het water, in onze regenponcho met een dekzijl over. Hier moesten we ook onder eten… (Dit heeft hele mooie foto’s en filmmateriaal opgeleverd :P ). Na 3,5 uur varen (na ongeveer 3 kwartier was het droog) kwamen we in Loka Loka waar onze huisjes stonden. Hele kleine ‘huisjes’ van hout met een rietendak. Er konden precies twee bedden in en een nachtkastje en er was geen licht alleen buiten tot 23.00 uur. De omgeving was echt super gaaf. We zaten aan de Marrowijne rivier, die was nog geen 4 meter van ons vandaan. Heerlijk!! Toen we over waren hebben we eerst lekker gezwommen in de Marrowijne rivier waarna we ons gedoucht hebben om te gaan eten. Toen we vroegen wat de planning voor vanavond was, was het antwoord er is geen planning. O jee dat wordt een gezellig kerst avond met ons tweeën dachten wij, haha!! Maar het werd wel een gezellig avond. Kumaloe is een gezellig gids hij had zijn keyboard mee en heeft ons one love van Bob Marley leren spelen.

De volgende ochtend gingen we met de bootsman, wie de boot vaart en Kumaloe naar een stroomversnelling in het water waar we konden zwemmen. Echt dit was super gaaf. Je zat dan in de stroomversnelling waar het kon. De stroomversnelling veroorzaakt een soort van natuurlijke jacuzzi (dat noemen ze een sula), wauhh, heerlijk!!! Hier hebben we ook gevist. Kumaloe wou het ons ook leren maar het is niet gelukt. De eerste keer haalde ik hem te snel op en de tweede keer haalde ik hem niet snel genoeg op oeps :D . Kumaloe en de bootsman hebben 2 piranja’s en twee kumaloe’s gevangen (Kumaloe is vernoemd naar die vis). Deze werden ook direct klaar gemaakt zodat we ze ’s avonds konden eten. Eerst gingen de vinnen eraf, daarna de schubben vervolgens werden de ingewanden eruit gehaald en daarna werd hij in stukken gesneden :P . Nadat we de hele dag lekker gezwommen en gevist hadden zijn we weer terug gegaan. Terug bij het huisje leerden we Eline en Sietse kennen. Zij sloten zich aan bij de trip ze kwamen alleen een dag later. Na het eten van de rijst met piranha en kumaloe (echt super lekker en dat terwijl ik gezien heb hoe ze gedood en geslacht werden :S ) gingen we naar Loka Loka het dorp op zich. Dit is het dorp waar Kumaloe en zijn familie woont. Echt heel bijzonder om te zien hoe de mensen leven. In onze ogen zijn het echt hutjes waar ze inleven. Je ziet dan ook hoe slecht geregeld is voor de mensen in het binnenland. De regering hier doet veel te weinig voor hun. Vorig jaar met de waterramp heeft Nederland en nog een paar landen heel veel dingen gestuurd. Maar er komt maar heel weinig van over. Daarom willen landen zoals Nederland niets meer sturen en moeten de binnenlandse mensen zich maar redden. Daar komt het in het kort op neer. ’s Avonds later konden we mee naar een feest. De oom van de moeder van Kumaloe was overleden of we mee wouden naar het feest. Feest???... Ja, ja bij hun wordt er feest gevierd als er iemand dood gaat. Ze vieren dan dat diegene naar de hemel gaat en daarnaast geloven ze in reïncarnatie. Het was wel even een heel gek gezicht hoor. Het hele dorp was uitgelopen voor het feest. En daar stond dan de kist met daarvoor een dj en daarvoor alle dansende mensen. En er werd gezopen niet normaal zeg!!! Zo maak je wat mee… Er werd tot in de late uurtjes door gefeest. En voor alle mannen was het natuurlijk wel heel bijzonder blanke dames op het feest in het binnenland. Ze wilden allemaal graag met ons dansen. Ik hoefde mijn niet zoveel zorgen te maken. De mannen konden namelijk geen Nederlands en moesten Kumaloe vragen of hij ons wou vragen of ze met ons mochten dansen. Kumaloe wou niet dat ze met mij gingen dansen omdat hij met mij wou dansen. Dus van de vreemde ‘enge’ mannen had ik geen last. Voor Nicol was het een ander verhaal. Er was namelijk 1 persoon die wel heel graag met haar wou dansen. Oké, dansen kan geen kwaad alleen het gevolg was dat hij toen we naar huis gingen wel heel graag een vervolg date met Nicol wou afspreken. Hier was Nicol niet van gediend en Kumaloe moesten hem dit vertellen. Haha je had het gezicht van die vent moeten zijn hij was lichtelijk teleur gesteld :). Om 02.00 uur zijn wij naar huis gegaan want de volgende ochtend moesten we vroeg op om naar de minvallen te gaan.

Om 08.00 uur werden we opgehaald om met de boot richting de minavallen te gaan. Het zou aan de hoogte van het water liggen hoe ver we moesten lopen want met hoog water kunnen ze natuurlijk verder de kreek in varen. Volgens de bootsman en Koemalu waren we aardig ver gekomen met de boot maar vanaf dat punt moesten we toch echt verder lopen. De wandeling ging midden door de Jungle echt super gaaf. We hebben niet heel veel dieren kunnen zien omdat het geregend had. Wel hebben we een bijzondere vogel gezien, een duizendpoot die heel giftig is, een gifkikker, hele bijzondere paddenstoelen, hele aparte bomen en nog veel meer moois. Na 2,5 uur lopen waren we bij de minavallen. Pff wat heb ik gezweet zeg een uurtje sporten is er niets bij. Maar het was zeker de moeite waard. De wandeling was super mooi!!! En de minavallen op zich waren ook super mooi. Er waren als het ware 3 plateau’s en je kon daar lekker zwemmen. En de waterval viel op je schouders als massage. Wauwie heerlijk!!! Na 2 uur zwemmen moesten we weer 2,5 uur terug wandelen om weer met de boot terug te gaan. Wat een ervaring deze jungle trip!!!

De vierde dag was de dag dat we weer terug moesten. Met de boot gingen we weer terug naar Albina. Onderweg zijn we gestopt in Frans Guyana dit ligt namelijk aan de andere kant van de Marrowijne rivier (de rivier is de grens). Je zag heel goed het verschil met dit binnenlandse dorp en Loka Loka. Frans Guyana is nog afhankelijk van Frankrijk dus Frankrijk moet er veel meer voor doen. Hier hadden ze dag en nacht stroom, een telefoon, televisie, verharde wegen, de wegen hadden naambordjes. Dit alles zie je in de binnenlandse dorpen van Suriname niet. Na dit dorp zijn we ook nog naar een dorp aan de Surinaamse kant geweest. In het eerste gedeelte wonen Marrons en in het tweede gedeelte indianen. Hier hebben we een schooltje bekeken en het dorpje op zich. Ze hadden hier een winkeltje met allemaal zelf gemaakte dingen en hier heb ik een leuk armbandje gekocht.

Voor zondag had meneer Comvalius ons gevraagd om mee te gaan met kindertehuis Tamara. Ze zouden een dag op stap gaan met alle kinderen en of wij mee wouden. Nou dat leek ons wel leuk en zo zaten we zondag om kwart voor 10 (3 kwartier vertraging heel normaal hier haha) in een bus met 19 kinderen. We zijn naar een soort van speeltuin geweest waar een zwembad bij was. De kinderen hebben zich aardig kunnen uitleven. Vooral toen Nicol en ik mee gingen in het water (de rest van de begeleiding deed dat niet) kon de lol niet op. Het was een zeer geslaagde dag!!! ’s Avonds zijn we met Alexandra naar een comedy jam geweest. Hier hadden we kaarten voor gekocht, dit was zeker de moeite waard.

De binnenlandse trip heeft nog wel een nadeel gehad, vooral voor Nicol want maandag zijn we maar ff naar de dokter geweest. Nicol had namelijk een hele gekke rode streep op haar been staan. Dit had ze vrijdag al maar wij en Kumaloe ook dachten dat het van de mieren kwam. Maar wat bleek Nicol had een beestje onder de huid zitten en deze verplaatste zich. Daarom jeukte het ook zo. Echt als je het hoort lijkt het wel net een horror. Dit beestje moest in gevroren worden. Dit doen ze met stikstof eigenlijk net zo als met het verhalen van wratjes alleen dit duurt veel langer. En het doet veel meer pijn, arme Nicol. Ook kreeg ze nog een zalfje voor geschreven. Deze zouden we bij elke apotheek kunnen krijgen. Nou niet bij de eerste drie waar wij waren geweest. Onder tussen was het ook nog 18.00 uur geworden dus waren alle apotheken dicht. Dus dinsdag ochtend konden we pas naar een apotheek waar ze het wel hadden.

En dan nog oud en nieuw. Nou zoiets kennen we in Nederland niet met oud en nieuw wat een groot feest zeg. Op straat lijkt het een beetje op koninginnendag in Amsterdam. ’s Ochtends om half 11 zijn we met de taxi naar de stad geweest. Hij kon ons niet helemaal naar de Domineestraat (winkelstraat van Paramaribo) brengen want midden in de stad zijn de wegen met oud en nieuw afgesloten. De wegen zijn afgesloten zodat iedereen ongerust op straat kan dansen. Nou en dat was te zien zeg. In de domineestraat waren volgens mij wel 10.000 mensen. Overal was muziek en veel vuurwerk niet te geloven. Zoveel vuurwerk heb ik nog nooit gezien. Iedereen liep met zakdoeken voor de mond of sommige zelfs met mondkapjes tegen de rook want af en toe kon je de over kant van de straat niet eens zien. In de domineestraat werden heel veel honderdduizend knappers of meer ik weet niet afgestoken, er kwamen wagens langs met dansende mensen en ook zag je van die muziek loopgroepen die je bij ons met carnaval ziet. We zijn de hele dag in de stad geweest. Tegen 20.00 uur zijn we naar huis gegaan want we waren bij de buren uitgenodigd om wat te eten en niet te vergeten drinken en om het vuurwerk te bekijken. Tegen 23.00 uur zijn we weer naar de stad gegaan (later kon niet want dan wou de taxi niet meer rijden ivm. de rookvorming je zag namelijk geen hand voor ogen). Bij zus en zo hebben we afgesteld samen met nog heel veel andere Nederlanders echt super gezellig. En toen begon het feest dus weer opnieuw tot in de vroege uurtjes en met véél sappige drankjes!!!

Nou nu ga ik stoppen want het is al laat en ik moet de tas nog pakken want morgen gaan we weer 3 dagen het binnenland in met nog 5 andere studenten. We gaan naar Bodo pasi, kaaimannen spotten, zwemmen, in een hangmat slapen en dorpjes bekijken. We zijn benieuwd!!! Volgende week zal ik het uitgebreid vertellen op mijn site.

Een hele dikke knuffel en kus van mij voor iedereen.

• 02 Januari 2009 - 07:14

Esther:

Nou nou Femke,

het wordt geen boek maar een film van jullie....
    Het is 8.00 uur vrijdag 2 januari hier en het sneeuwt en vriest. Wat een verschil.
    Ik geloof ook niet meer dat je voor het afstuderen er bent hoor, dit leugentje gaat niet meer op want dit is nog mooier dan de mooiste vakantie!!!
    In ieder geval nog heel veel plezier allebei en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.

Ook een dikke knuffel van Liz.

Esther.

• 02 Januari 2009 - 09:05

Linda:

hey meid!!

Heel veel plezier in het binnenland...en ik hoor t wel weer..;)

Liefs Linda

met groeten jacqueline

• 02 Januari 2009 - 10:12

Mama:

Hoi Lieve Femke,

Ik vind het erg mooi voor jou dat je zoveel mee maakt.
    Ben je wel voorzichtig in het binnenland?
    Ik wens je veel plezier.

groetjes mama

• 02 Januari 2009 - 10:23

Jolien:

Ha lieve zus!

Ik heb je verhaal nog niet helemaal gelezen maar wil je wel even een supergezond 2009 toewensen.. Frank en ik gaan even kleren kopen (voor hem:D:D!!!!) Ik schrijf wel weer als ik je verhaal helemaal gelezen heb!

Liefs je zusje

• 02 Januari 2009 - 10:38

Hans En Wilma:

Hay Femke,
    Adembenemende verhalen,
    fantastisch wat je allemaal meemaakt en.... overleefd!!!
    Vanuit Beuningen wensen we jou en Martijn een heel gelukkig 2009. En ook Nicol, jou studiegenoot.
    Hollandse groet Hans en Wilma.

• 02 Januari 2009 - 18:29

Truus Rakers:

beste femke wij wensen jou de beste wensen en een voorspoedig 2009

• 02 Januari 2009 - 20:15

Sietske:

Is dit een afstudeerproject, nou zo wil ik ook wel. Dit is de mooiste vakantie die iemand zich kan wensen, vind dit hartstikke leuk voor jou.Nog veel plezier. groetjes sietske

• 02 Januari 2009 - 20:28

Natasja V. D Worp:

hallo femke,

alles goed daar, ik heb mooie dagen gehad bij maria,
    ik mis je heeeeeel erg!!!!!!!!!!
    tot gauw....

• 03 Januari 2009 - 11:54

Merle:

hallo femke,

eerst even de beste wensen voor 2009, en heel veel gezondheid toe gewenst,
    Jouw Martijn is hier net geweest en heeft ons goed geholpen met de kamer van Jacqueline.R,
    hij heeft ons erg uit de nood geholpen, heel aardig van hem, en over jullie verteld natuurlijk.
    wens jullie nog heel veel plezier toe, en veel geluk samen
    groeten van Jacqueline, aurora, Ellen, Natasja Simone, Bennie,Marloes,
    Merle

• 03 Januari 2009 - 15:36

Danielle En Gerard :

femke heel veel geluk in 2009 van ons allemaal .

• 03 Januari 2009 - 18:16

Petra:

Hoi Femke,
    Ik wens je een gelukkig en gezond 2009 en nog heeeeel veel plezier daar aan die kant.

Groetjes Petra

• 03 Januari 2009 - 18:16

Petra:

Hoi Femke,

Groetjes Petra

• 04 Januari 2009 - 13:01

Marjolein En Barry:

hey fem,

we willen je nog een geweldig en spetterend 2009 wensen !!!
    dikke kus marjolein en barry

• 07 Januari 2009 - 12:38

Linda:

hoi Femke..

Ik heb nog even goed nieuws:
    IK HEB EEN GROTE-MENSENBAAN!! haha..

Vanaf maandag kan ik beginnen bij Jarabee..moet nog een gesprek hebben met de coordinator om te kijken welke dagen ik dan ook daadwerkelijk ga werken komende week..

Tot snel op MSN..

Liefs

• 08 Januari 2009 - 12:17

Frank:

Hy Femke,

Eerst even de beste wensen voor 2009!

Vandaag voor het eerst even echt de tijd genomen om rond te kijken/lezen op je site. Ik weet het lijkt een beetje ongeïnteresseerd maar ik krijg de meeste verhalen ook wel door via jou familie in Nederland.

Na je verhalen een beetje te hebben gelezen lijkt het er echt op dat je het daar naar je zin hebt (goed zo!!).

In vergelijking tot bij jou gaan hier de dingen gewoon allemaal zijn ‘gewone gangetje’.

Nog heel veel plezier te gewenst met je komende ondernemingen, groetjes,

Frank

• 12 Januari 2009 - 08:50

Masseling:

Hallo Femke. Heb je mail
    gelezen en het lijkt wel
    een film.

Groetjes