De vierde week zit er al haast op, wat snel zeg!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Lohuis - WaarBenJij.nu De vierde week zit er al haast op, wat snel zeg!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Lohuis - WaarBenJij.nu

De vierde week zit er al haast op, wat snel zeg!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Femke

23 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Fa waka? (Hoe gaat het)?
Zag net op het nieuws dat jullie een koude kerst krijgen, hoort wel beetje bij het kerstgevoel hé? Jullie hebben vast allemaal de boom al staan… Hier is het kerstgevoel nog wel ver te zoeken bij 35 graden. Om toch een beetje een kerstgevoel te krijgen hebben we kerstlampjes gekocht. Alleen… de helft knippert, heel irritant!!! Je ziet hier overal wel veel kerstversiering, vooral veel lampjes. En ook hier op de radio hoor je het liedje I’m dreaming of a white christmas.

Deze week was het een rustige week. Zoals ik al zei in mijn vorige berichtje hadden we vorige week maandag een feest van meneer Comvalius (hij begeleidt ons hier). Meneer Comvalius werd 70 jaar, hiervoor hield hij een groot gezellig weet. Het feest begon met een kerkmis. Zelf hier kwamen de mensen nog te laat. Op het kaartje hadden ze nog gezet dat iedereen een half uur voordat de mis begon aanwezig moest zijn. Dit doen ze omdat anders alle mensen te laat komen en de mis storen. Maar ondanks dat het op het kaartje stond kwamen met en nog te laat. En nee geen minuutje maar gerust een half uur, dus midden in de mis. Na de mis kon iedereen meneer Comvalius feliciteren om ver volgens een plek buiten aan een tafel te zoeken want het buffet zou klaar zijn. Hmmmm, het eten zag er super lekker uit. Bami, rijst, nasi, aardappelen, bakabana (gebakken banaan, echt om je vingers bij af te likken), vlees en vis. Na het buffet werd er veel gedanst, zo ook wij. Mevrouw Comvalius had een aantal vrouwen geregeld in een soort van klederdracht, die uit de slaventijd kwam, ik weet niet meer hoe het heet. Zij konden heel goed en leuk dansen. Ons werd verteld dat ze soms mensen in een trance krijgen en dat zij dan ook zo gaan dansen. Dit was nu niet het geval. Wel danste meneer Comvalius gezellig mee!!! Het heeft een leuk stukje film opgeleverd!!! Op het feest hebben we kennis gemaakt met twee zonen van meneer Comvalius. Zij waren vanuit Nederland over gekomen voor dit feest. Net zo als heel veel mensen. De helft kwam volgens mij uit Nederland… Ook hebben we kennis gemaakt met een neef van meneer Comvalius. Hij helpt bij het Broki met de salsa lessen. Broki is een cafeetje is aan de waterkant. Hier waren we al een keer geweest. We hadden gezien dat je daar salsa lessen kon volgen en nu bleek dus dat de neef van meneer Comvalius helpt bij die lessen. We moesten maar een keer langs komen om te kijken. Morgen willen we dit gaan doen.

Dinsdag avond waren we uitgenodigd door Maartje en Marlies (de twee meisje die met ons meer waren naar Berg en Dal) om mee te gaan naar Zansibar. Dit is een kroegje in de stad. Marlies en Maartje hielden daar een soort van afscheidsfeestje want afgelopen woensdag zijn zij weer naar Nederland gegaan. Nicol en ik stonden eerst bij de verkeerde kroeg. Er zat niemand, dus dan maar ff naar ’t Vat dat zit ernaast. Daar hebben we Marlies en Maartje gebeld en toen bleek dat we bij de verkeerde tent zaten, oeps!!! Bij Zansibar was het heel gezellig. We hebben daar ook kennis gemaakt met Joren en Alexandra. Zij doen hier nu vrijwilligers werk.

Donderdag hadden we op ‘stage’ een kerstviering. Wij hadden met mevrouw M. afgesproken dat we om half 9 op school zouden zijn. Dan konden we nog even helpen met het snijden, smeren en verpakken van de kerststollen. We dachten dat we een beetje laat waren, iets over half 9 aanwezig maar dat viel wel weer mee want voordat we bezig waren, waren we al weer een half uur verder.
De kerstviering begon om half 10. Als eerst werden er kerstliedjes gezongen, wij kenden ze niet. Daarna moesten 8 eindejaar klassen een dans uitvoeren met de klas. In een woord WOH!!!! De groepen waren gecoacht door professionals. De dansen zagen er heel mooi uit. Echt de Surinaamse mensen kunnen mie dansen!!! Echt geweldig. Ik had jammer genoeg niet mijn videocamera mee maar Nicol kon met haar fototoestel van elke groep een klein stukje filmen.
‘Avonds zijn we samen met Joren naar Havanna Lounge geweest. We hebben de hele avond gedanst, echt een gezellige tent. Hier kwamen we de zoon en neef van meneer Comvalius ook nog weer tegen.

Vrijdag hebben we onze tweede poging tot shoppen gedaan. Maar ook deze keer heeft het nog niet veel opgeleverd. Nicol heeft alleen een heel leuk jurkje gekocht. We kunnen nog geen echt leuke winkels vinden. Schoenen winkels hebben ze hier wel heel veel ze verkopen er echt hele goedkope mooie schoenen en héél véél slippers alleen ik pas haast nergens in… Of mijn wreef is te hoog, of er zit een bandje over de tenen en dat pas natuurlijk weer niet met mij kleine ‘pink’ teentjes. Maar we geven de hoop nog niet op we hebben nog 4 maand om leuke schoenen te zoeken.

Zaterdag middag zijn we naar een heel leuk marktje geweest. Ze verkochten daar allemaal handgemaakte dingen. Van sieraden, tot stoelen, kleding, schoenen enz. Ik dacht een heel leuk groen geblokt jurkje aan te hebben maar het leek toch wel een beetje een theedoek dus ik heb het niet gekocht.
Zaterdagavond zijn we met Alexandra naar Zsa Zsa Zsu geweest. Een Discotheekje hier dicht bij. De dames zouden iets sjieker gekleed zijn maar ik vond het een beetje ordinair. We hebben onze ogen uitgekeken. Jeetje wat een korte ini mini rokjes en dan de schoenen. Heel mooi alleen op zulke hoge hakken kan ik niet lopen. Zij blijkbaar ook niet want aan het einde van de avond hadden heel veel meiden hun schoenen uitgedaan en daar stonden ze dan omheen te dansen. Het was een hele gezellige avond wederom hebben we heel veel gedanst!

Zondag zouden we met Alexandra gaan zwemmen. Maar op de een of andere manier moeten we dat niet gaan plannen. Want zodra wij zeggen dat we wel willen zwemmen, begint het te regenen. Dus van zwemmen is niets terecht gekomen. In de ruil daarvoor zijn we met ons drietjes uit eten geweest naar een pannenkoeken huis. Heel lekker en super goedkoop!!!

Vandaag is dus onze vakantie van 3 weken aangebroken. Jaja we hebben al weer vakantie. De school waar we stage lopen zit namelijk 3 weken dicht. Sinds vrijdag heb ik al een beetje last van een blaasontsteking. Ik dacht alleen dat het wel goed zou komen maar het ging nog niet zo over het werd alleen maar erger. Dus vanmorgen zijn we maar even naar de huisarts geweest. Ik was wel een klein beetje zenuwachtig niet over de blaasontsteking maar over hoe het hier bij de huisarts zou gaan. Maar het viel allemaal reuze mee!!! We kwamen in een hele volle wachtkamer. Gelukkig hadden we gebeld van te voren en hoefden we niet zolang te wachten. We zagen al snel dat ze hier nog geen computers kenden. Alles werd nog op papier gedaan. Ik kreeg een vrouwelijke dokter. Ze was heel aardig en professioneel. Het consult koste 20 euro echt goedkoop. Ook de tabletten waren een lachertje ik moest namelijk 2 euro betalen voor een 5 daagse kuur en pijnstillers.
Vanmiddag zijn we naar Blue Frog geweest, een travel bureau. We zouden met kerst eigenlijk naar de Raleighvallen gaan maar deze trip gaat niet door. Dus nu hebben we gekozen voor de minavallen. Hier zaten we al tussen te twijfelen. Nu was de keuze wel iets makkelijker gemaakt. Woensdag gaan we weg naar de Minavallen en zaterdag komen we terug. Wij vieren de kerst dus in het binnenland van Suriname, een keer iets anders haha. Wanneer we terug komen zal ik snel schrijven hoe het daar is geweest.

Hele fijne kerstdagen en een super gezond, gezellig en gelukkig 2009 voor iedereen!!!
Een hele dikke brasa (knuffel) en bosi (kus) Femke

• 23 December 2008 - 08:34

Linda:

hoi Fem..

Geniet lekker van je vakantie en je trip naar de binnenlanden..en troost je...volgend jaar mag je gewoon weer 'normaal' kerstmis vieren..de vraag is natuurlijk of je dat dan nog wel wilt..haha..

En natuurlijk beterschap met je blaasontsteking..wel vervelend hoor!!

Een hele dikke brasa en bosi terug..

Liefs Linda

• 23 December 2008 - 08:58

Tim Assen:

Hallo Femke

Hier een berichtje van mij .
    ik hoop datje het daar mooi heb zo te lezen wel.
    nog een paar weken en dan woon ik in denekamp op het almaliahof.
    Ook wil ik je fijne kerstdagentoe wensen en een gezond 2009.
    Tot over een paar maanden.

groetjes Tim Assen

• 23 December 2008 - 10:14

Anke:

Hoi Femke,

Wij hopen dat je een leuke vakantie hebt en dat je blaasontsteking snel over gaat.

Wij wensen je hele fijne feestdagen en een gezond 2009!

Liefs Anke, Michel & Brechtje

• 23 December 2008 - 10:22

Mam En Pap:

Hoi Femke,

We hebben net jou laatste verhaal gelezen.
    Goed dat je toch naar de dokter bent geweest.
    Heb je nog een mail naar Dr Kluitman gedaan en wel heel veel blijven drinken voornamelijk water.
    We wensen jou hele fijne
    kerstdagen en geniet ervan maar doe je wel voorzichtig ?

Ook van ons een hele dikke brasa en bosi.

• 23 December 2008 - 18:39

Esther:

Ha die Femke,

He, even relaxen bij een
    nieuwe story van Femke from Suriname.
    Ga je straks een boek schrijven????
    Is Denekamp al vervaagd???
    Heel veel plezier tijdens je vakantietripje daar en
    een fijne Kerst en een heel voorspoedig 2009.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    Ook van Liz dikke knuffels.
    Esther.

• 23 December 2008 - 19:55

Marc En Herma:

Heej Femke,

We hopen dat je het mooi hebt bij de Minavallen en hele fijne kerstdagen

Liefs, Marc en Herma

• 24 December 2008 - 09:54

Annet:

Hoi Femke,

Gezellig om al je verhalen te lezen. Wat je allemaal beleefd! Volgens mij geniet volop van alles. Ik hoop dat je je weer goed voelt, geen last meer hebt van de blaasontsteking.

Van hieruit wil ik je hele fijne warme en zonnige Kerstdagen toewensen en natuurlijk een hele fijn jaarwisseling.

Ben benieuwd naar je volgende story!

Groeten van Annet Broenink

• 24 December 2008 - 10:27

Arnold En Miranda:

Hoi Femke

Erg leuk om alle
    belevenissen van jouw te lezen. We wensen je hele mooie kerstdagen toe bij de minavallen en alle goeds voor 2009.
    Succes met je blaasontsteking, hopelijk is deze snel weer over. We houden je site in de gaten.

Groetjes van Arnold, Miranda, Hidde en Anne

• 24 December 2008 - 12:57

Tetyana En Peter.:

Hallo Femke.

Wij wensen jou hele fijne kerstdagen daar en een heel goed uit van 2008 en een heel goed 2009 met veel geluk, liefde en gezondheid.

Groetjes Tetyana en Peter.

• 24 December 2008 - 21:35

Joris:

hey meissie,
    Hier een berichtje uit het gezellige brabant. jij vermaakt je daar wel da heb ik al wel door;)
    Heb daar maar goeie ``feestdage`` en een goei 2009!
    Da wordt het jaar da je men toch een x moet gaan zien haha, jaja moet er toch eens van komen, toch?;)

Spreek u snellos, kusss

• 25 December 2008 - 15:35

Jacqueline:

hoi femke
    alls goed met jou met gaat ok goed hoor en zeker leker warm
    en

en ik wenst nog prege kerstdagen een gelukig
    2009
    met groeten jacqueline

• 26 December 2008 - 13:44

Petra:

Ha Fem,

ik hoop dat je tripje erg leuk is!!

maar in ieder geval prettige kerstdagen en een heel gelukkig en vooral gezond 2009

LIefs Petra

• 28 December 2008 - 22:44

Merle:

hallo femke,

in een woord prachtig wat jullie allemaal meemaken,
    wens jullie samen een hele goede jaarwisseling en een super 2009 toe,

gr merle

• 01 Januari 2009 - 09:45

Marieke Goossink:

Ha Femke,

Hoe is 't? De beste wensen voor 2009!

Liefs Marieke

• 01 Januari 2009 - 16:20

Sietske :

Hallo Femke.
    Allereerst de beste wensen voor 2009.Wij hopen dat het een gelukkig jaar wordt.
    Ben je de feestdagen goed door gekomen. je hebt nu vakantie heb ik gezien. Het is hier koud, het vriest hier behoorlijk.Al nachten met min 10 graden en voorlopig blijft het zo. Dus men heeft het al over een eventuele elfstedentocht. Jij hebt het daar beter lekker warm,en niet elke morgen de auto of bus krabben, vooral de bus, wat een karwei.Nou we schrijven wel weer. groetjes Roelof,Sietske,Stefan en Jasper.

• 01 Januari 2009 - 16:52

Lidy:

ha femke names fam hoveling rakers kamphuis ende rest van de familie een gezond 2009

groetjes uit het kouwe nederland

• 18 Januari 2009 - 17:56

Konjo: